دبستان دخترانه هدایت


16 اردیبهشت 1394

هفته مشاغل

مولف: نگار عبدالله پور   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
5

هفته مشاغل

 امام علی می فرمایند :

 

جوانان با كار مناسب شخصيت خود را رشد مي دهند

مقدمه

معمولا دانش آموزان قشری از جمعیت هستند که در معرض انتخاب شغل قرار می گیرند، و در آینده نزدیک به این امر مبادرت خواهند ورزید و از آنجا که شغل بخش مهمی از زندگی و تصمیمات انسان را در زندگی به خود اختصاص می‌دهد و بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان در بزرگسالی تحت تاثیر شغل او در رضایت او از شغل اش قرار می‌گیرد.

مدارس اولین کانونی هستند که در جهت کمک به راهنمایی شغلی جوانان مورد توجه قرار می‌گیرند. مدارس با استفاده از راهبردهایی در جهت معرفی مشاغل مختلف به دانش آموزان و نکات قوت و ضعف آنان می‌توانند راهنمایی‌های اساسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. راهبردهای زیر می‌توانند درمدارس برای مشاوره شغلی مورد استفاده قرار گیرند.

تعریف شغل

شغل از نظر لغوی، به معنای به کار واداشتن کسی و آن چه مایه مشغولیت می باشد، است. از طریق اشتغال، فردْ فعالانه در جریان تولید و خدمات مشارکت می کند و پاداشی نقدی یا جنسی دریافت می دارد. کار و شغل، فعالیتی بدنی یا فکری در راه تولید و خدمت است. بنابراین، در تعریف شغل می توان گفت: شغل، یعنی کاری که فرد، مشغول به انجام آن است و به وسیله آن، هم انجام وظیفه می کند و هم امرار معاش می نماید.

ضرورت انتخاب شغل

انتخاب شغل و کار مناسب، از ابتدایی ترین و ضروری ترین مسایلی است که همواره با زندگی نوع بشر همراه بوده و قسمت مهمی از حیات او را تشکیل می داده است.

1-کار کردن وسیله مناسبی برای به مصرف رساندن انرژی بدن در راه مطلوب و نیل به تعادل فیزیولوژیک محسوب می شود. از طریق کار کردن ، انرژی به مصرف می رسد و بی نظمی های داخلی سیستم بدن کاهش می یابد و حیات سلول ها به درستی ادامه می یابد.
2- کار کردن وسیله ای برای برقراری و تحکیم روابط اجتماعی با همنوعان است. درمحیط های کاری که از محبّت و صمیمیت مملو باشد ،نیازهای روانی ارضاء می گردد و کارکنان احساس یاس و بیگانگی نمی کنند.
3-انسان از طریق کار کردن نقش معینی را به عهده می گیرد و خودش را جزیی از جامعه به حساب می آورد. ارزش هر فرد در جامعه به شغلی بستگی دارد که عهده دار آن است.
4-کار کردن موجب شناخت تواناییها و محدودیتهای افراد می شود و شخص با مقایسه خود با دیگران     می تواند به رفع کمبودهای خود اقدام نماید.
5-کارکردن موجب استقلال می شود.انسان بیکار فرد وابسته ای است و نمی تواند آرزوها و خواسته هایش را عمل کند. استقلال و تامین نیازها در سایه کار و تلاش حاصل می شود.

بندورا که از نظریه پردازان رویکرد یادگیری است، شخصیت انسان را محصول یادگیری اجتماعی در شرایط محیطی واجتماعی می داند. برای نوجوانان تعامل با والدین وهمسالان وتجربیات آموزشگاهی، موثر          می باشد.در نظریه های یادگیری اجتماعی بندورا ودیگران، نقش زیادی برای الگوهای اجتماعی در فرآیند اجتماعی شدن قایل می شوند. والدین،همسالان،معلمان،هنرپیشه ها،ورزشکاران و...مهم ترین الگوهایی هستند که بر نوجوانان تاثیر می گذارند. لذا نمی توان نقش و جایگاه خانواده را در هدایت تحصیلی و شغلی فرزندان و کاریابی و ایجاد پایگاه اجتماعی برای آنان نادیده گرفت. بدین جهت در ادامه مقاله این کارکرد آموزشی خانواده مورد بحث قرار می گیرد تا مشخص شود خانواده در فرآیند هدایت تحصیلی و شغلی فرزندان از چه جایگاهی برخوردار است؟ البته لازم است قبل از تبیین این موضوع ، به بررسی معنا و مفهوم هدایت تحصیلی و شغلی پرداخته شود.

راهنمایی شغلی:
راهنمایی شغلی نوع دیگری از راهنمایی است که بدان وسیله به فرد کمک می شود تا براساس شناخت استعدادها، رغبتها و محدودیتها و نیز نیازهای شغلی جامعه و محیط زندگی خود، بتواند شغل مناسبی انتخاب کند و پس ازگذراندن دوره های آموزشی به طور موفقیّت آمیز و رضایت بخشی به آن اشتغال ورزد.
فرانک پارسونز که از بنیانگذاران نهضت راهنمایی شغلی در آمریکا است، در این مورد می گوید: ‹‹راهنمایی شغلی کمک به فرد است تا شغل مناسبی را انتخاب کند، برای انجام دادن آن آماده شود و به طور موفقیّت آمیزی به انجام آن بپردازد. ››
از دیدگاه وی راهنمایی شغلی سه مرحله دارد:
1-شناخت توانائیها ،رغبتها و محدودیتهای فرد.
2-شناخت خصوصیات مشاغل و فرصتهای شغلی جامعه .
3-برقراری سازش منطقی بین خصوصیات فردی با خصوصیات شغلی.

 

اهداف راهنمایی شغلی در دوره های مختلف تحصیلی :
مهمترین هدف راهنمایی شغلی دردورة ابتدایی آن است که دانش آموزان متوجه شوند که وجود تمام مشاغل مشروع و نیز اشتغال در آنها برای ادامة زندگی افراد و بقای جامعه لازم است.
دردورة راهنمایی تحصیلی ، دانش آموزان از طریق راهنمایی شغلی، باید از توانائیها و خصوصیات خود بیشتر آگاه شوند و با تاکید بر خودشناسی و شناخت مشاغل مختلف، برای طرح ریزی شغلی آماده شوند. در این دوره، خودشناسی بر شغل شناسی مقدم است.
دردوره متوسطه ، راهنمایی شغلی دو هدف اصلی را دنبال می کند:
اول آنکه با فراهم کردن امکانات و موقعیت ، دانش آموز باخودشناسی و شغل شناسی کامل تر و دقیق تر طرح ریزی شغلی را انجام دهد و مشکلات موجود را درانتخاب شغل برطرف نماید.
دوم آنکه باید اطلاعات دقیق تری دربارة نتایج آزمونهای روانی ، شناسایی مشاغل متعدد وامکانات و فرصتهای استخدامی دردسترس دانش آموزان قرار گیرد.

والدین چگونه می توانند به فرزندان کمک کنند تا بر اساس توان، استعداد و علاقه خود همگام با تغییرات سریع جهان شغل خوبی را برگزینند؟
ما باید از کودکی به فرزندان کمک کنیم تا کار را هدف خود قرار دهند آن را تنها وسیله امرار معاش ندانند بلکه با برنامه ریزی صحیح خود را برای آن آماده کنند و از آن لذت ببرند . برنامه ریزی تحصیلی باید در طی دوران کودکی فرزندان صورت گیرد، نباید از آنان انتظار داشت که در کوتاهترین مدت به بهترین مشاغل دست یابند . مهارتهایی را که از کودکی به فرزندان می آموزید در سراسر زندگیشان مفید خواهد بود. امروز در سراسر جهان فرزندان در انتخاب شغل آزاد هستند. نوجوانان و جوانان رشته و شغلشان را خود انتخاب می کنند و مسئولیت آن را می پذیرند ما فقط باید در این راه کمک و تشویق شان کنیم . اگر مشوقشان باشید خوشحال و موفق می شوند.
اگر فرزندان بر خلاف میلشان یا به اجبار والدین شغلی را انتخاب کنند ناامید و ناموفق می شوند به گفته "دکتر گرسمن" رئیس بخش ازدواج و خانواده درمانی در کالیفرنیا پدران و مادرانی که نیاز دارند در مقام والدین احساس کفایت کنند از فرزندانشان انتظار دارند دکتر یا مهندس شوند یا شغلی را که نیاز آنان را بر طرف می کند انتخاب کنند و به تواناییهای ذاتی خود بی توجه باشند.
در حقیقت توقع زیاد والدین چندان مشکل ساز نیست بلکه فشار شدید آنان نوجوانان و جوانان را بسوی اهداف نادرست سوق می دهد. به موفقیت فرزندانتان در رشته مورد علاقه شان اعتماد داشته باشید و برای دست یابی به موفقیت کمکشان کنید.


علاقه به یادگیری
از سالهای نخست کودکی ، علاقه به یادگیری را در فرزندانمان شکوفا و بارور سازیم. زیرا در جهان امروز علاقه به یادگیری برای پیشرفت در کار بسیار مهم است.
کودکانی که به یادگیری علاقمندند در دوران تحصیل با فرصتهای خوب روبرو می شوند و مدرسه را جالب و نوعی کار می دانند تجربه های مثبت در دوران تحصیلی موجب رضایت شغلی آنان در آینده می شود.
"جلب اگبرت" مشاور شغلی می گوید:
"نباید نسبت به یادگیری بی توجه بود و پس از فراغت از تحصیل آن را کنار گذاشت .یادگیری سرمایه آینده است با کمک آن می توانید با تجربه های جدید آشنا شوید."

نگرشی صحیح نسبت به کار
نگرش صحیح شما به کار باعث موفقیت فرزندانتان می شود. در منزل مسائل مثبت و سازنده کار را به جای نکات منفی آن مطرح کنید.
بسیاری از فرزندان نسبت به شغل والدینشان نگرشی مبهمی دارند. در صورت امکان آنان را به محل کارتان ببرید تا با محیط کار و نوع کار، مهارتهای شما ، همکارانتان یا محصولات کارخانه آشنا شوند.
اصول مثبت کار مهمترین مهارتهایی است که فرزندان باید بیاموزند به گفته اگبرت فرزندان از طریق طرحها و برنامه های خانوادگی می توانند لذت موفقیت را بچشند.
کار را جالب و مفرح نشان دهید نه خسته کننده، یکنواخت و بی ارزش ، فرزندان را تشویق کنید تا در حل مشکلات کار ابتکار و خلاقیت به خرج دهند و کار را با ارزش و بخشی از زندگی خود بدانند.
به فرزندان کمک کنید تا اصول و مهارتهای متناسب با مشاغل مختلف را بیاموزند. به عقیده "فوارد میگر" در بخشهای خصوصی ، دولتی، آموزشی و صنعتی نگارش موثر، صریح و روان بسیار مهم است.
قدرت بیان ، برقراری ارتباط مناسب با دیگران، کارگروهی، صداقت ، خلاقیت و ابتکار، استقلال ، توان رویارویی و غلبه بر مشکلات نیز بسیار ضروری است.
یکی از بازرگانان می گوید ما داوطلبان انعطاف پذیر ، مستقل و برخوردار از ارزشهای مثبت پذیر، مستقل و برخوردار از ارزشهای مثبت اخلاقی را استخدام می کنیم . البته یافتن چنین افرادی چندان آسان نیست.

 

کشف استعداد فرزندان
فرزندانتان چه مهارت، توانایی و استعداد منحصر به فردی دارند؟ برای انتخاب شغل مناسب ، باید علاقه، مهارت، انگیزه و در راهنمای شغلی "سی ای اس" اشاره می شود از کودکی با فرزندانتان در مورد مشاغل مختلف و معارتهای مورد نیاز آنان صحبت کنید . فرزندان را با افرادی که مشاغل جالبی دارند آشنا کنید تا به میزان تحصیلات و مهارت مورد نظر ، نقاط ضعف و قوت ، ماهیت و خطرات هر شغل پی ببرند. به فرزندان کمک کنید در انتخاب رشته از نظرات مشاوران تحصیلی مجرب استفاده و مدتی کارآموزی کنند کتاب یا مقالاتی در این مورد برایشان تهیه کنید.
"لرتا فاکسمن" مدیر گروه نیروهای انسانی کمبریج در مصاحبه ای به خبرنگار لس آنجلس تایمز گفت: به فرزندانتان کمک کنید تا با مشاغل مختلف آشنا شوند و به هر شغلی که علاقه نشان دادند مهارتهای آن را بیاموزند و برای آینده خود سرمایه گذاری کنند.
برای مثال پدری به پسرش کمک کرد تا هر تابستان حرفه جدیدی را بیاموزد یکسال نجاری، سال بعد تعمیر وسایل برقی و سال سوم مکانیکی بدین ترتیب او با چند شغل آشنا شد، مهارتهایی آموخت و درآمد نیز کسب کرد.
فرزندانتان با شناخت مشاغلی متناسب با علاقه، استعداد و مهارتشان می توانند 2 یا 3 شغل مورد نظر را انتخاب کنند و برای آنها برنامه ریزی کنند . زیرا طی سالها کار شغل فرد تغییر می کند پس بهتر است آنان در دوران کودکی و نوجوانی خود را فقط برای یک کار آماده نکنند.

تهیه و تنظیم:نگار عبدالله پور مشاور دبستان غیردولتی هدایت
 

تعداد مشاهده (813)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "هفته مشاغل"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید