دبستان دخترانه هدایت


19 آذر 1393

نکات مفيد: اهمیت خوردن صبحانه

مولف: حسین نژاد   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

نکات مفيد: اهمیت خوردن صبحانه

 

 

 


 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکات مفيد: اهمیت خوردن صبحانه

 

 

 

 

 

اهمیت خوردن صبحانه

    کارشناسان علوم تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز نامیده‌اند. منبع انرژی سلول‌ها‌ی مغزی فقط گلوکز است. لذا افت قند خون ناشی از عدم مصرف صبحانه قبل از هر چیز، روی کارایی مغز تأثیر سوء می‌گذارد. کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند دچار اختلالاتی مانند سر گیجه، تهوع و حتی در برخی موارد استفراغ می‌شود.
نخوردن صبحانه از دلایل مهم افت تحصیلی در کودکان سنین مدرسه و اختلال رشد در کودکان پیش دبستانی است.

     صبحانه حاوی غذاهای کم چرب و فیبر و غلات در پیشگیری از افزایش وزن افراد به ویژه کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است. افرادی که از خوردن صبحانه غفلت می‌کنند بدون آن که متوجه باشند در طول زمان از بهره‌وری کمتری برخوردارند. لذا توصیه می‌شود که شام در ساعات ابتدای شب، خوابیدن به موقع، زودتر از خواب بیدار شدن در صبح و تشویق دانش آموزان به ورزش قبل از صرف صبحانه موجب می‌شود که دانش آموز به تدریج اشتهای خود را برای خوردن صبحانه پیدا کند.

صبحانه مناسب

    در وعده صبحانه، نان به عنوان تأمین انرژی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی و شیر برای تأمین پروتئین و کلسیم گنجانده می‌شود. کره همراه با مربا یا عسل یا خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. علاوه بر آن کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و P است. 
نمونه ای از یک صبحانه مناسب برای دانش آموزان:
   - نان و پنیر با گردو 
   - نان و پنیر با گوجه فرنگی یا خیار 
   - نان و کره با عسل یا مربا 
   - نان و تخم مرغ با گوجه فرنگی یا پنیر
   - نان و کره و خرما 
   - نان و پنیر با سبزی
مصرف یک لیوان شیر همراه با صبحانه توصیه می‌شود.

    انواع غذاهای سنتی مانند عدس با نان، خوراک لوبیا با نان و انواع آش‌های محلی از غذاهای مفید و با ارزش بالای غذایی می‌باشد. که در بعضی از مناطق کشورمان به عنوان صبحانه مصرف می‌شود.

مصرف شیرینی و شکلات

    در مصرف شیرینی و شکلات باید جانب احتیاط را رعایت نمود. مصرف بی رویه شکلات و شیرینی به دلیل آن که موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان می‌شود، آن‌ها را از مصرف غذاهای اصلی باز می‌دارد و موجب اختلال رشد آنها خواهد شد لذا به والدین توصیه می‌شود که حداقل در منزل از نگهداشتن شکلات و شیرینی خودداری نمایند و به این ترتیب دسترسی دائمی آنها را به این نوع مواد کاهش دهند و از شکلات وشیرینی به عنوان جایزه به کودکان خودداری نمایند و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد شکلات و شیرینی که دانش آموز در طول روز مصرف می‌کند را کنترل نمایند.

میان وعده‌های مناسب

    کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده اصلی غذایی ( صبحانه، نهار، شام ) به میان وعده نیاز دارند. در این سنین کودکان باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.
    استفاده از انجیر خشک، توت خشک، بادام، پسته، گردو، برگه زرد آلو و انواع میوه‌ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، خیار، ساندویچ‌هایی مانند نان و پنیر و سبزی، ساندویچ انواع کوکو و یا کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما می‌تواند به عنوان میان وعده های مناسب در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد. 
    این مواد کم هزینه و به راحتی با توجه به عادت غذایی خانواده در دسترس اکثریت خانواده ها است. 

 

 

 

 

 
 

 

 

                                                                تهیه و تنظیم : نرگس حسین نژاد

                                                                   مربی بهداشت

تعداد مشاهده (411)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "نکات مفيد: اهمیت خوردن صبحانه"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید