دبستان دخترانه هدایت


9 آذر 1394

مهارتهای ارتباطی با کودکان

مولف: نگار عبدالله پور   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

مهارتهای ارتباطی با کودکان

مهارتهای ارتباطی با کودکان

مقدمه

پدرها و مادرها از مسئولیت خود در تربیت بچهها آگاه هستند، اما بسیاری از آنان همچنان به روشهای سنتی و ناکارآمد تربیتی متوسل میشوند. وقتی این روشها مفید نباشد، والدین احساس سرشکستگی و ناامیدی میکنند.

 برای تربیت کودکان و نوجوانان با روشهای نوین ابتدا باید بتوانیم با آنان ارتباط درست و مطلوبی داشته باشیم. در اینجا به بحث دربارهی مفهوم ارتباط، هدف از برقراری ارتباط با کودکان و چگونگی آغاز ارتباط موثر با کودکان میپردازیم.

 

ارتباط چیست؟

هنگامی که درباره ارتباط میاندیشیم اغلب تصور میکنیم ارتباط، چیزی بیش از دادن یا گرفتن پیام نیست. البته این صحیح است اما وقتی به مفهوم ارتباط، دقیقتر می‌اندیشیم درواقع برداشتی مهمتر از این خواهیم داشت. ارتباط شیوهی بیان عقاید، ارزشها و احساسات است. ارتباط به دو دسته کلامی و غیر‌کلامی تقسیم میشود. ارتباط کلامی کلماتی است که ما در پیام‌های خود از آنها استفاده میکنیم و ارتباط غیر‌کلامی، زبان بدن و مفهوم متضمن در پیام است. وقتی درباره برقراری ارتباط با فرزندان خود صحبت میکنیم باید تصور روشن داشته باشیم که چرا با آنها ارتباط داریم؟ هدف ما چیست؟ و چرا زحمت این فعالیت را به خود میدهیم؟

هدف از برقرای ارتباط با کودکان

اگر قرار بود دلایلی برای برقراری ارتباط با کودکان یا کودکانی که به آنان علاقمندید بیاورید، چه دلایلی را مطرح میکردید؟ دلایل خود را در یک برگ کاغذ فهرست کنید. اگر هدفی نداشته باشید در آن صورت پیشرفت یک روش ارتباطی که کودکان را در تربیت به عنوان یک انسان ترغیب کند، دشوار خواهد بود. هدف نتیجهای است که تلاش میکنیم تا آن را بدست آوریم. ممکن است هدف ما قدرتمند کردن کودکان برای رسیدن به کمال باشد و ما آن را به وسیلهی پرورش و آموزش، گفتگو، پاداش و عشق ورزیدن به کودکان انجام دهیم.

هدف اکثر والدین این است که کودک خود را صاحب اختیار گردانند تا بالغ و کامل شوند و به آنان آزادی دهند تا مستقل شوند، در حالی که بسیاری از والدین آزاد گذاشتن کودکان را کاری دشوار و سخت میدانند. والدینی که کودکان خود را بیش از حد کنترل میکنند و آنان را ناتوان در نظر میگیرند معمولاً چنین اظهار میکنند: "این کار برای تو خیلی سخت است بگذار من انجام دهم." واگذاری اختیار از سوی والدین به کودک به طور صحیح، به او فرصت میدهد تا احساس شایستگی کند و این احساس و تصور، کودک را در رسیدن به توانمندی و ارزشمندی قدرت میبخشد.

چگونگی آغاز ارتباط موثر با کودکان

اغلب گمان میکنیم کودکان پس از آنکه در حدود سن یک سالگی به حرف میآیند با ما ارتباط برقرار میکنند، اما در حقیقت نتایج پژوهشهای متعددی بیانگر آغاز برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با جنین در رحم است که یکی از مهمترین مراحل ارتباطی است که ما در زندگی خود تجربه میکنیم و در شخصیت آینده ما نقش بسیار مهمی دارد. مادر میتواند رشد کودک را از طریق صحبت با او هنگامی که او در رحم است تحت تاثیر قرار دهد. گفتگوی آرام و ملایم مادر باعث میشود بچه احساس کند مورد مهر و عاطفه قرار میگیرد و اگر چه نمیتواند کلمات را تفسیر کند، به لحن عاطفی صدای مادر پاسخ میگوید. همچنین کودکان از سه تا چهار ماهگی از طریق صداهایی که از خود بروز می‌دهند، با ما ارتباط کلامی برقرار می‌کنند.

چه موضوعاتی ارتباط ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

وقتی از ارزشهای خود آگاه شویم، میتوانیم دلایل موفقیت یا شکست ارتباطات خود با کودکان و ارتباط متقابل با کودکان را دریابیم.

احساسات ما نیز در ارتباط ما و چگونگی برقراری ارتباط با کودکان تاثیر دارد. آیا میدانید حتی بدون گفتن یک کلمه به آسانی میتوانید با احساس کودک ارتباط برقرار کنید. که شامل عصبانیت، افسردگی، ترس، عشق و پذیرش است.

شش گام اصلی برای برقراری ارتباط موثر با کودکان

1- استفاده از علاقه‌مندی‌های کودک:

خیلی از شما احتمالاً، از این فن استفاده کردهاید بدون اینکه حتی آن را بشناسید. فهرست علایق کودک خود را تهیه کنید و آنها را نسبت به اهمیت آن، برای کودکتان دسته‌بندی کنید. مثلاً میگوییم بالاترین علاقه کودک شما شکلات است "من میدانم چقدر شکلات دوست داری و فکر میکنم اگر تلویزیون را همان موقع که من از تو خواستم خاموش کنی، مقداری شکلات در ظرف نهار فردای تو خواهم گذاشت. در این مورد چه فکر میکنی؟"

 2- پیامد کار خود را بدانید:

یعنی برای خود مشخص کنید هدفتان از برقراری ارتباط با کودک چیست؟ اگر میخواهید رفتار کودک را تغییر دهید آن تغییر چیست؟ آیا نتیجه مطلوب را از طریق این ارتباط با کودکتان بدست خواهید آورد؟ چه موقعیتی را باید در نظر بگیرید که نتیجه مطلوب در آن اتفاق بیفتد؟چه چیزهایی را برای نتیجه میخواهید؟ یعنی در پایان ارتباط میخواهید چگونه بنگرید، احساس کنید و چگونه با خود دربارهی نتیجه حاصله صحبت کنید؟ در این مرحله پاسخ پرسشهای فوق را برای خود یادداشت کنید.

3- تفاهم و اعتماد را چگونه  ایجاد کنیم؟

گام سوم ایجاد تفاهم است. ما میتوانیم با یادگیری مناسب تفاهم را ایجاد کنیم. در حقیقت ایجاد تفاهم ساده‌ترین مهارت یادگیری در جهان است. فقط نیاز به تمرین و حوصله دارد.

4- گوش دادن فعال:

بعضی از اوقات گوش‌ دادن فعال می‌تواند به کودک در پذیرش وضعیتی که مطلوب نیست، کمک کند، اما چیزی تغییر نمی‌یابد. گوش دادن فعال به کودک فرصت می‌دهد احساس خود را بیان کند و اغلب همین کافی است.

بیشتر کودکان می‌خواهند بدانند همیشه کسی وجود دارد که می‌توانند احساسات خود را برای او بیان کنند و احساسات آنان پذیرفته خواهد شد بنابراین به جای استفاده از نصیحت و موعظه کردن، سرزنش کردن، تهدید کردن، دستور دادن در ارتباط با کودکان بهتر است از گوش دادن فعال استفاده کنیم.

5- همخوانی:

همخوانی زمانی اتفاق می‌افتد که آنچه شما فکر می‌کنید،

می‌گویید و انجام می‌دهید با هم منطبق باشند. موثرترین وسیله ارتباط با کودکان همخوان بودن یعنی توافق فکر، احساسات و رفتار است.

6- روش پیروزی پیروزی با کودک:

وقتی مشکل، مشکل خود کودک نیست بلکه تعارض بین والدین و کودک است چه می‌کنید؟ بیشتر والدین روش پیروزی- شکست را انتخاب می‌کنند. روش مناسب روش پیروزی پیروزی است، زیرا حل مشکل را برای هر دو طرف قابل پذیرش می‌کند برای مثال وقتی تعارض نیازهای بین والدین و کودک ایجاد می‌شود، والدین از کودک می‌خواهند در تلاش برای جستجوی راه‌حلی که قابل پذیرش برای هر دوی آنان باشد سهیم شود. والدین یا کودک یا هر دو با هم ممکن است به راه‌حل نهایی برسند هر پیشنهادی از طرف والدین و کودک برابر در نظر گرفته می‌شود.

در اینجا هیچ معامله سختی نیست، هیچ اجبار و جنگ قدرتی وجود ندارد. هنگامی که راه‌حل نیروی درونی کودک را در برمی‌گیرد، او برای عمل به یک تصمیم، انگیزه بیشتری خواهد داشت. وقتی کودک تصمیمی را برای خود تحمیل شده می‌بیند این سطح عالی انگیزه پدید نمی‌آید.

 

تعداد مشاهده (248)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "مهارتهای ارتباطی با کودکان"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید